G.I.V.E.A.W.A.Y
Un fel de Black Friday, dar altfel – Oh snap, it’s #giveaway time!
Pentru ca a început luna cadourilor (întâi Halloween, Black Friday, apoi Crăciunul) canalele de Social Media te bombardează constant cu ”GiveAway-uri”. Odată ce participi la unul singur, ai intrat în vârtej și nu mai ai șansă de scăpare. Îți rămâne doar să dai Follow, Like, Share și Tag unui prieten în comentarii..și Scroll mai departe până la următorul concurs (1 din 3 postari din feed, fie sponsorizată, fie organică , te anunță de un giveaway).
De la make-up și până la robot de bucătărie, influencerii dau ORICE în schimbul unor followersi și fake engagement. De ce fake? Ei bine pentru ca acele comentarii sunt doar ca să respecte instrucțiunile de participare, la fel și like-urile la poze, și desigur follow-ul.
În plus, mulți concurenți dornici de chestii moca, se oftică atunci când nu câștigă și încep să dea unfollow. Și uite așa acești influenceri se trezesc cu niște cifre care oscileaza- bine, per total ies pe plus.
Care este scopul?
Din postura de influencer, ca și co-organizator al concursului te alegi cu followers. Dacă ești inspirat și faci concursuri de acest gen constant (adica unu după altu la perioade foarte scurte de timp) atunci ai șansa să îți formezi o comunitate ”a doritorilor de chestii gratis de la tine” care, pe lîngă comentariile de tip ”tag unui prieten” îți vor da și LIKE la poze (că așa e condiția). Desigur, site-urile care extrag câștigătorii au ca și criteriu de selecție persoanele care fac engagement cu contul respectiv, așa că, dacă vrei să intri în cursă (tu ca și participant) trebuie să dai și niște like-uri. Poate chiar influencer-ul ăla are niște poze mișto, și atunci îți clătești ochii cu ceva ce dragut dacă tot ai ajuns pe pagina lui.
Dacă ne referim la micro- influenceri, și nu la cei care sunt platiți de brand-uri ca să facă diverse campanii, s-a format un fel de ”cluster”. Persoanele sunt aceleași, de multe ori fac un ”join venture” și pun mână de la mână (și bani) să ofere un cadou mai consistent. Alte ori, dau produse pe care ele le primesc gratuit ca ”albinuțele” harnice care își fac treaba în online și sunt recompensate. E și asta o strategie bună, că vorba aia: dar din dar se face rai!
Este și vina business-urilor mici care văd în asta un mod de expunere și de a câștiga ceva. Să luăm de exemplu un brand micuț care face suc natural de fructe (vitaminele sunt bune acum în pandemie). Apelează la o fată drăguță care are niște mii de followers (mulți cumpărați, și nu reali, dar de unde să știe clientul, că doar nu stă să facă un research amănunțit- subliniez că este un brand micuț, care nu are resurse să plătească o agenție să facă aceste research-uri, ok?) și așa apare un #Giveaway. Toate bune și frumoase, sucurile ambalate frumos, domnișoara influencer se agită puțin și face poze de sezon, cu decor de toamnă și evident cu sucurile. Se întâmplă concursul, câștigă cineva și te aștepți să fie gata nu? Ei bine, nu. Pentru că brandul micuț vrea să fie mai mare și ia toaaaate aceste fete, prietene cu domnișoara influencer, și face câte un #giveaway cu fiecare. Și uite așa are cu ce să își umple calendarul de postări pe niște luni bune. Nimic rău în asta. Doar că, tu brandule micuț, urmărești să ai clienți mă gândesc, sau, cel puțin niște oameni care vor să bea din sucurile alea de fructe și să le recomande mai departe. Ca orice business, tu supraviețuiești și din vânzare. Ori toți oamenii aștia care îți dau follow, o fac doar să câștige sticlele alea gratuit, slabe șanse ca din acei oameni să dea careva banii să-și comande de pe site-ul tău ceva.
Plus că nici una din fetele astea care sunt plătite (în sticle de suc) să promoveze concursul, nu își fac poze cu o sticlă desfăcută, în timp ce bea un pahar de suc, de exemplu. Să zică oamenilor ”wow ce aromă de cătină are!”. Atunci eu, ca și potențial consumator de sucuri naturale, stau și mă întreb dacă nu cumva e too much? Oare sucu’ ala chiar o fi bun? Dacă tot se fac atâtea concursuri, înseamnă că brandu ăla nu vinde deloc și rămâne pe stoc cu multe sticle pe care tre sa le dea..cumva. My point is: e ok să faci campanii de acest gen, dar trebuie să știi când să te și oprești ca să nu o dai în cealaltă extremă și să te poziționezi greșit în mintea consumatorilor.
Și acum să vorbim și din punctul de vedere al participantului la #giveaway. În postura asta chiar treci printr-o multitudine de senzații tari!
Înainte de toate te bucuri de tot felu de poze ”bogate” în premii. Ești entuziasmat că poate poate câștigi, ba chiar te gândești că ce bine ți-ar sta cu o haină nouă, niște farduri în culorile toamnei sau chiar câte prăjituri poți face cu un robot de bucătărie nou! Destul de tentant, cum să refuzi?!
#Partikip!
Primul pas este să respecți condițiile: faci tot procesul ăla cu follow, comment, like, tag, foarte atent să nu cumva să omiți vreun cont la care tre să dai follow (că unele sunt chiar multe și au condiția clasică ”follow la toate conturile pe care le urmăresc”, și atunci.. spor la urmărit minim 20 de persoane la care nici nu mai stai să te uiți…și așa te trezești în feed cu postări dubioase, dar hei, poți primi chestii moca, nu?).
Urmează momentul ăla în care ești „racolat” de toți reprezentanții companiilor #oriflame, #farmasi sau #avon și ești întrebat dacă nu vrei și tu să faci un ban de acasă? Că tot e pandemie și WFH e trendy. Și dacă nu vrei, atunci poate totuși vrei să cumperi ceva cu un mega discount ”doar pentru tine, că am văzut că îți plac produsele de beauty dacă participi la giveaway”.
Toate ca toate, dar e de apreciat efortul reprezentanților de vânzări! Asta înseamnă să te adaptezi și să fii în pas cu ce se întâmplă online.
După câteva concursuri începi să îi înveți pe cei care participă (că și ăștia sunt de multe ori aceeași). Aici e deja next level: unii își fac conturi de IG anume pentru a participa la giveaway-uri (ca doar nu dai share la story să vadă toți prietenii tăi că vrei rujuri moca, sau știu eu ce șosete flaușate sau geantă ”de lux”). Asta e simplu de verificat- aceste conturi au între 2 și 4 poze doar, un maximum de 50 de followers, în schimb ei urmăresc niște mii de conturi. În plus, nu au story decât cu aceste concursuri. Smart, nu?
Încă un argument pentru care (cred) că persoanele astea au conturi de concurs ar fi că algoritmul IG îți permite să dai follow, tag, comment unui număr limitat de persoane, apoi te cam blochează. Deci de ce să riști asta cu contul personal?
Se pare că oamenii sunt dispuși să facă multe pentru ceva moca, de cele mai multe ori nici nu se obosesc să citească descrierea concursului. Și astfel, domnișoarele influencer fac tot felu de greșeli (unele penibile chiar), dar atâta timp cât nu le atrage nimeni atenția, ce mai contează?! ”Roboțeii” știu doar să dea follow, tag, comment, like.. nu să și citească.
Eu am avut curiozitatea să citesc- defect profesional poate (sau ”ochi de soacră” cum ar zice alții) și mai mult decât atât, să și atrag atenția. În perioada mea de 2 săptămâni de participat la concursuri am văzur giveaway-uri care se terminau în luna anterioară (înainte să înceapă), sau altele care încep și se terimină (vezi poza atașată). Logic, nu?
Unele fete au avut bunul simț să răspundă și să corecteze, dar hey, you only had one job! Do it right!
Las asta aici pentru amuzament și spor la Follow, Tag, Comment & Like! Eu am decis să nu mai #partikip 😉